קטיף ירקות חורף – מדריף עבור 9 סוגי ירקות

אז שתלתם וזרעתם ירקות וטיפלתם בהם לאורך הסתיו והחורף. אבל איך יודעים מתי לקטוף??

קטיף ירקות חורף יכול להיות גם מאוד פשוט. את ירקות העלים, מהירי הצימוח, כמו חסה, סלרי, כוסברה, תרד וסלק עלים ניתן לראות בעיניים ולדעת אם הם בשלים לקטיף. כך גם עם האפונה, בין אם אפונת שלג או אפונת גינה.

לעומתם, החורף מזמן לנו שלל ירקות שורש שצומחים לאיטם מתחת לפני האדמה הרחק מהעין וגם ירקות ׳גבעול מעובה׳ שצומחים מעל לפני האדמה, אך דורשים מאתנו, הגננים, מידה מסוימת של סבלנות והיכרות כדי להבטיח שהקטיף יקרה בזמן האופטימלי – לא מוקדם מדי ולא מאוחר מדי.

הנה מדריך קצר שיעזור לכם לדעת מתי הזמן הטוב ביותר להוציא את ירקות החורף שלנו מן האדמה ולאכול אותם.

ירקות שורש:

גזר

לגזר זמן הבשלה ארוך יחסית לשאר הירקות – דרושים לו 2.5-4 חודשים מהזריעה (תלוי במועד הזריעה ובתנאים) על מנת להגיע לשיא גודלו.

ניתן להתרשם מרוחב וגובה העלווה על מנת להחליט איזה גזרים לבדוק ראשונים. לאחר שאיתרנו את הגזרים עם העלווה הגדולה ביותר, נבחן את החלק העליון של השורש, ש”מציץ” מעל לפני הקרקע (אם לא מציץ אפשר להזיז מעט מהאדמה עם האצבע ולחשוף אותו) ולהתרשם מרוחב הגזר, אשר מעיד באופן חלקי גם על אורכו.

בכל מקרה חשוב לזכור שגזר זה גידול שזורעים צפוף ולרוב מדללים למרווחים הנכונים. כך שכבר באמצע הדרך אחרי כחודש וחצי אנחנו נדלל החוצה גזרים צעירים, רכים וטעימים שגם ייתנו לנו אינדיקציה לגבי התפתחות הגזר והיחס בין העלווה לשורש.

קטיף ירקות חורף

סלק

לסלק לוקח כחודשיים להגיע להבשלה וככל שניתכה בקטיף שלו הוא יגדל ויגדל אך טעמו ומרקמו יהפכו לגסים יותר. כרבע-שליש מסלק בולט מעל פני הקרקע והוא יהווה לנו אינדיקציה, האם הוא מוכן לקטיף.

הסלק טעים ביותר כשהוא צעיר וקטן (אפילו בקוטר של 3 ס״מ) אך אם נכוון לקטיף בקוטר 6 ס״מ ומעלה נהנה מטעם וגודל אידיאליים.

תפוחי אדמה

תפוחי האדמה מוכנים לקטיף כ2.5-3 חודשים מהשתילה. ניתן לדעת שהם מוכנים כשהעלים מתחילים להתייבש. לרוב נחכה לראות שכ50% מהעלים מתים ואז נתחיל לבדוק נקודתית בחלקים שונים בערוגה האם התפודים בגודל מספק.

לרוב ההוצאה הסופית של כלל התפודים בערוגה תתרחש כיום עד שבוע לאחר שכל העלווה מתה. מוזמנים לעיין במדריך המפורט לגידול תפוחי אדמה שפרסמנו.

1F07EC83 C105 4294 9238 0FF92C90742B קטיף ירקות חורף - מדריף עבור 9 סוגי ירקות

שום

את השום ניתן לקצור כשום ירוק צעיר שמשתמשים בכל חלקיו (מעדן אמיתי!) או כשום יבש שמשתמשים רק בראש השום עצמו.

לקטיף כשום ירוק: אנחנו נחכה שבסיס גבעול השום יהיה פחות או יותר ברוחב של האצבע המורה שלנו, מגודל זה ומעלה ניתן כבר לקצור. ככל שנחכה יותר הגבעול וראש השום יתפחו יותר אך העלים יתחילו לאבד את איכותם.

לקטיף של שום יבש: נחכה ש60% מהעלווה תתנוון, נסגור את ההשקיה, נחכה כיומיים-שלוש ואז נתחיל לשלוף כמה שומים לבדיקה.

אם הראשים מלאים, גדולים והשיניים נפרדות בקלות יחסית זה טוב. אם לא אז כדאי לתת לשום עוד זמן ולקצור כש80-90% מהעלווה כבר הצהובה והתייבשה (חשוב להפסיק להשקות כשבוע-שבועיים לפני הקטיף).

ירקות גבעול מעובה:

קולרבי

החלק האכיל של הקולורבי הוא הבסיס הגבעול שמתעסק והוא עושה זאת מעל פני הקרקע בצמוד אליה. הוא מבשיל תוך 4-6 שבועות מהשתילה ויש לקטוף אותו כשהוא מגיע לקוטר של כ6 ס״מ ומעלה, ולהקפיד לעשות זאת לפני שיתחיל להתבקע. 

כרישה

הכרישה היא גם גבעול מעובה ודורשים לה  3-4 חודשים מהשתילה עד להבשלה סופית. ניתן בהחלט לקצור אותה כבר מגיל חודשיים בתור כרישה צעירה ודקיקה והיא תהיה טעימה ועדינה, אך בכך נפסיד את המסה שאליה היא תוכל להגיע כחודש-חודשיים מאוחר יותר.

שומר

לשומר לוקח כחודש וחצי-חודשיים להגיע למצב קטיף וכמו הסלק הוא נהדר גם כקטנטן. מניסיוננו טעמו ומרקמו של השומר אידיאליים בגיל 5-6 שבועות וככל שנחצה את הסף הזה השומר יהפוך לסיבי יותר.

קייל סלק כרובית שומר ועוד 1 2 קטיף ירקות חורף - מדריף עבור 9 סוגי ירקות

ירקות תפרחת:

ברוקולי

לרוב הברוקולי מוכן לקטיף כחודשיים לאחר הנביטה. כדאי לשים לב לגודל, לצבע ולמבנה הפרחים. התפרחות צריכות להיות סגורות וירוקות.

שימו לב: מומלץ לחתוך את התפרחת המרכזית בסכין ולהניח לצמח להמשיך לצמוח – יש סיכוי גדול שיצמחו בהמשך עוד תפרחות משנה שתוכלו ליהנות מהן בהמשך העונה, מה שחלקנו מכירים בתור ברוקו-מיני. 

כרובית

את הכרובית חשוב לקטוף לפני שהתפרחת מתחילה להציץ מחיק העלים אך לפני שהיא חשופה לחלוטין. לרוב ראש הכרובית צריך להוות כשליש מגודל הצמח כולו, בקוטר של כ 20 ס”מ. שהתפרחת כולה עוד סגורה וחלקה וללא שינוי צבע. אם מתחילים לראות גוון צהבהב או סגלגל בכרובית סימן שהתעכבנו וחשוב לקטוף בהקדם.

16390031 קטיף ירקות חורף - מדריף עבור 9 סוגי ירקות

שיהיה הרבה בהצלחה ובתיאבון!


מעוניינים ליצור גינת מאכל אקולוגית לבית או לחלל העבודה? צרו איתנו קשר בטלפון וגם בווטסאפ
.058-7330937

רוצים לראות דוגמאות לגינות אקולוגיות? כנסו לתיק העבודות שלנו

רוצים גינה מזינה משלכם? דברו איתנו

מאחלים הצלחה והרבה סבלנות!

אולי יעניין אותך גם...

גינה מזינה סדנא

לא רוצים לפספס?

הירשמו לניוזלטר שלנו

כתבות עומק, סדנאות חדשות, דיווחים מהשטח והפתעות נוספות